Van je hobby je werk maken?
Als klein meisje keek ik al vol bewondering naar mijn moeder, die op de mechanische typemachine rekeningen en brieven typte voor het bedrijf van mijn vader.
Toen ik zelf op het voortgezet onderwijs terecht kwam, mocht ik van mijn ouders een typecursus volgen die, als naschoolse activiteit, op mijn school werd aangeboden.
En zo is het begonnen; ik werd besmet met het typevirus! Als mijn huiswerk af was, zat ik achter de typemachine. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik vond het echt geweldig! Mijn typediploma behaalde ik met een ruime 8 en later heb ik daar op de opleidingen die ik heb gevolgd veel gemak van gehad.
In mijn vrije tijd bleef ik typen; ik typte verslagen, notulen en soms gewoon stukjes uit de krant. Tot ik op een dag van mijn hobby mijn werk kon maken. Ik werd docent Machineschrijven/Tekstverwerken. Op een aantal opleidingen (KMBO en MEAO) was dit vak nog een onderdeel van het examen. Wat een prachtige tijd was dit! De elektronische typemachine had zijn intrede gedaan en ik genoot van dit geluid. Ruim 20 typemachines die tegelijk bediend werden en het mooiste van alles: de leerlingen leerden een basisvaardigheid waar zij de rest van hun leven profijt van hadden.
Op een gegeven moment werd de elektronische schrijfmachine ingeruild voor de computer. Het blind typen bleef de eerste jaren op de administratieve- en secretariële opleidingen nog verplicht, maar langzamerhand werd het beheersen van de softwareprogramma’s toch belangrijker dan het typen volgens het 10-vingersysteem! (op de examens werd er niet meer op gelet)
Na ruim 23 jaar als docent te hebben gewerkt in het voortgezet onderwijs wil ik weer terug gaan naar waar het ooit begonnen is: kinderen/leerlingen/cursisten leren typen volgens het 10-vingersysteem blindtypen.
Want het is toch best vreemd? Kinderen leren, al vanaf heel jonge leeftijd, om te gaan met tablet en laptop, maar het juist aanslaan van de toetsen wordt daarbij niet aangeleerd. Een basisvaardigheid die van groot belang is! Met TypTechniek wil ik deze basisvaardigheid de aandacht geven die het verdient!